Köp- och leveransvillkor

Åldersgräns

Enligt gällande svensk lagstiftning försäljs tobaksvaror endast till personer över 18 år. Genom att bekräfta köp intygar du också att du är över 18 år. Ålder på personen kontrolleras och olovligt nyttjande av annans identitet polisanmäles.

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 25%. Avgifter för frakt kan tillkomma och visas i så fall tydligt i varukorgen och kassan. Order över 899 kronor är alltid fraktfri, under detta belopp utgår en fraktavgift om 49 kronor för att subventionera frakt och emballage. För återförsäljarkonto gäller avtalade priser och fraktvillkor.

Betalningsalternativ (Privatperson)

All betalning sker genom säker krypterad anslutning och sköts via vår samarbetspartner Collector Bank. De betalsätt som för närvarande kan användas är:

  • Kortbetalning
  • Direktbetalning via Bank
  • Faktura
  • Avbetalning

Cigarrspecialisten tar ej ansvar för om kund skrivit in fel uppgifter vid köpet vilket sedemera leder till att en faktura inte kommer fram.

Collectors fakturalösning (Privatperson)

I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller inom 30 dagar. Det tillkommer ingen aviavgift för att betala med faktura.

När du fått fakturan kan du välja att delbetala upp till 36 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 19,2% per år. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Collectors faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Betalningsalternativ Företag

Företag ska i kassan välja att lägga order som företag, detta gäller ej enskild firma som ska beställa som privatperson.

Återbetalning

Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector. För återbetalning av tillgodot behöver vi kontaktuppgifter och kontouppgifter från dig, vi lagrar inte dessa uppgifter i samband med din betalning. Maila dina uppgifter till contactcenter@collectorbank.se eller ring till 010 - 161 01 00. Du kan även besöka oss på https://www.collector.se.

Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas direkt efter att din betalning blivit godkänd. Orderbekräftelsen är en bekräftelse på att vi mottagit din order och betyder ej att vi förbinder oss att leverera. Det kan i sällsynta fall vara så att vi har felaktiga lagersaldon och därför inte kan fullfölja ordern, i dessa fall kontaktas du alltid utan dröjesmål av vår kundtjänst så att vi kan justera ordern enligt era önskemål.

Leveranstid

Vi skickar alla order inom 24 timmar. Normal leveranstid för postgång är 1-3 vardagar på alla lagerförda varor. Under högsäsong kan det ta någon dag extra. Vi skickar vanligen varor måndag till torsdag. Om du vill säkerställa att du får din leverans inom en viss tid så skriv ett medelande om detta vid beställningen, det finns en avsett fält för detta som alltid kontorlleras av personal när ordern kommer in.

Gällande produkter märkta med "Beställningsvara" så har de något längre leveranstid då de beställs från leverantören när order har lagts. Oftast kan vi skicka ut beställningsvaror inom 1-2 veckor men under juni, juli, augusti och december är det högsäsong hos leverantörerna och det brukar då ta något längre tid. Om du ska köpa en beställningsvara och tiden är av nöd så kontakta då först kundtjänst för att få reda på om ni hinner få er vara innan önskat datum.

Alla leveranstider av beställningsvaror är en uppskattning då mycket kan hända från leverantörerna och fram till oss, produkter kan även vara slut hos leverantör utan att vi får ett datum för ny leverans. Cigarrspecialisten tar inget ansvar för eventuell olägenhet som en lång leveranstid kan orsaka.

Vi skickar ej ut några leveranser på fredagar då cigarrerna ej bör ligga hos posten över helgen. För att öka dina chanser att få leverans innan helgen så bör du lägga din order senast klockan 15:00 på onsdagen.

Leveranssätt

Mindre paket skickar vi som brev via PostNord och kommer direkt hem till kund. Större paket går oftast som PostNords "MyPack Collect" och ska då hämtas ut på respektive närmsta utlämningsställe. Mottagaradressen måste alltid vara till personen som beställt varan, detta då vi måste kunna säkra åldern på köparen. Notera att det endast är beställaren som kan hämta ut paketet, detta kontrolleras hos ditt ombud och du måste ha legitimation med dig. Ditt personnummer får inte vara spärrat eller på annat sätt ha hinder för utlämning, om så skulle vara fallet står kund för de extra kostnader som kan uppstå. Vet du att du har ett spärrat personnummer så kontakta kundtjänst innan eller direkt efter att du lagt din order.

Notera att paket skickade med MyPack Collect måste hämtas ut av samma person som står på leveransen, det fungerar EJ att hämta med fullmakt/ombud. Kostnader för ändrat förfarande (220 kr/paket) samt vår vanliga avgift för ej uthämtade paket debiteras kunden.

Leveranserna skickas alltid emballerade för bästa skydd både mot stötar och mot uttorkning.

Försenad leverans

I de fall där leveransen är försenad på grund av tredje part, det vill säga leverantören av logistiktjänster (exempelvis PostNord) så ska kund vänta minst 14 dagar innan försändelsen kan anses vara försvunnen och ersättning kan utbetalas. Detta på grund av att försvunna försändelser ofta kommer till rätta inom någon vecka. Notera att Cigarrspecialisten givetvis ersätter kund om en order helt försvunnit och inte nått kund, men alltså att parterna avvaktar 14 dagar innan ersättning kan begäras.

Frakt

Fraktkostnaden är alltid 49:- om beställningen är under 899 kronor. Alla beställningar över 899 kronor skickas helt fraktfritt.

Betalningsskyldighet

Genom att genomföra ett köp är du införstådd med att beställningen innebär en betalningsskyldighet.

Reklamation

Reklamation bör göras så fort som möjligt efter leverans. Detta då vi annars inte kan veta om skadan på produkten (i detta fall tobaksvaror) uppkommit hos oss eller genom att kunden inte lagrat dem på ett korrekt sätt. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya, däremot gäller inte garantin vid skador som uppkommit efter att kunden tagit emot varorna. Du som kund är ansvarig för att försändelsen kommer fram till oss. Det är därför rekomenderat att ni skickar en spårbar försändelse. Från det att reklamationen har gjorts så ska varan/varorna skickas tillbaka skyndsamt, dock högst 14 dagar från det att kund har åberopat reklamationen. Om detta inte sker kan kund behöva ersätta för ytterligare omkostnader för Cigarrspecialisten, så som, men ej uteslutande, att returfraktsedlar blivit obrukbara. För återbetalning används alltid i första hand samma betalsätt som gjordes vid köpet. Det vill säga en faktura krediteras, ett köp med kort återförs till kortet och vid direktbetalning via bank så sätts pengarna tillbaka på kontot. I vissa fall kan vi dock behöva ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer för att göra en manuell återbetalning. Returfrakten betalas tillbaka när vi tagit emot den/de reklamerade varan/varorna. Alternativt så skickar vi ut en returfraktsedel. För köp via Collectors betallösning gäller deras villkor för återbetalning som du hittar ovan.

Ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du har även rätt att returnera använda varor, i detta fall sker ett värdeminskningsavdrag baserat på vilket värde varan har efter användandet. Du kan alltså få tillbaka mindre pengar än du ursprungligen betalat för varan om skicket är sådant att full betalning inte kan tas ut för varan till ny kund. Denna bedömning görs av säljaren. För cigarrer anses dessa inte ha något värde om de tänts, brutits av eller på annat sätt förlorat sin förmåga att säljas till ny kund. Meddelande om ånger ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (Gäller ej vid specialbeställda varor). Varan/varorna ska skickas tillbaka skyndsamt, men senast 14 dagar från det att vi fått information av kund om att en retur skall göras. Om så inte sker så kan kund bli betalningsskyldig för omkostnader som uppstått på grund av förseningen. Vid utnyttjande av ångerrätt så står kunden för fraktkostnaden tillbaka till säljaren och kund är ansvarig för att försändelsen når oss. Det är därför rekomenderat att försändelsen skickas som spårbar. För återbetalning förbehåller vi oss rätten att avgöra på vilket sätt pengarna skall återbetalas, oftast sker återbetalning på samma sätt som betalningen gjordes men ibland gör vi insättning till bankkonto. För köp via Collectors betallösning gäller deras villkor för återbetalning som du hittar ovan. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: Konsumentverket.se. Ångrar du ett köp räcker det att kontakta oss via e-post men du kan också använda konsumentverkets blankett för ångerrätt och skicka in den till oss. Du hittar KOs ångerblankett genom att klicka här.

Skador på paket och ej uthämtade paket

Blir din produkt/försändelse skadad i transporten ber vi dig att anmäla händelsen till kundtjänst så fort du kan. Dolda transportskador ber vi dig anmäla inom 7 dagar från mottagandet. Synliga transportskador rekommenderar vi dig att anmäla så snart som möjligt från mottagandet. Senast behöver felet anmälas inom rimlig tid som är 2 månader från mottagandet. Föreligger speciella omständigheter kan det anmälas senare. Om möjligt fotografera emballaget och spara det, detta kan behövas mot transportbolaget vid en eventuell tvist. Underlåtelse att följa dessa riktlinjer kan resultera i att kostnaden för produkten inte ersätts av Cigarrspecialisten CS AB.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (vanligen om 14 dgr efter att det är skickat så säkerställ att du kan hämta ut leveransen inom denna tid), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Produktbeskrivningar

Produktbeskrivningarna på sidan är subjektiva och skall endast anses som vägledande. Varje cigarr är unik och lika så är varje persons upplevelse och åsikt kring vad som är gott och inte samt hur smaker upplevs. Vi accepterar ej returer på grund av endast att cigarren inte smakade gott. Vi tar inte heller ansvar för att all information om produkterna är korrekt.

Rabattkoder

En rabattkod är en värdehandling och ska behandlas som en sådan. Vi tar ej ansvar för, eller kompenserar för, om kund förlorat sin kod eller om någon annan fått tag på och använt kunds kod.

Cigarrspecialisten Club (Bonusprogram)

  • Cigarrspecialisten ger 1 poäng per spenderad krona vid köp gjort på cigarrspecialisten.se.
  • Poängen är knutet till ditt konto hos oss, kontot är knutet till din e-postadress. poäng från order gjorda med annan e-postadress kan ej flyttas över.
  • Poängen ges på orderns totala summa efter att eventuella rabatter, presentkort, frakt,  avgifter, samt köp med poäng har dragits av.
  • Poängen går inte att använda för att betala frakt.
  • Vid köp med poäng som betalning, helt eller delvis, genereras inga nya poäng för den delen som betalats med poäng.
  • Köp av presentkort är inte poänggrundande.
  • Poäng kan inte genereras i efterhand, detta oberoende av orsak och vem som är vållande, såväl från kunds som från Cigarrspecialistens sida.
  • Köp gjorda innan bonussystemets införande är inte poänggrundande.
  • Köp gjorda på annat sätt än via cigarrspecialisten.se är ej bonusgrundande, detta gäller exempelvis, men inte uteslutande, fysisk butik, sociala medier, mail och telefon.
  • 100 poäng är värda 2 kr.
  • Poängen är personliga och får ej överlåtas, säljas eller bytas mot kontanter.
  • Produkter som returneras är ej bonusgrundande.
  • Om ett avdrag ska ske från bonuspoängen men kund har hunnit utnyttja alla poäng så skapas ett negativt saldo.
  • Cigarrspecialisten har friheten att utan förvarning utesluta personer från bonussystemet samt makulera samtliga intjänade poäng vid exempelvis, men ej uteslutande, missbruk eller regelbrott av bonussystemet.
  • Produktrecensioner är bonusgrundande och ger 100 poäng per recenserad produkt.
  • Cigarrspecialisten har rätt att stänga av och/eller makulera samtliga poäng om vi anser att recensioner spammas eller på annat sätt missbrukas för att erhålla bonuspoäng.
  • Recensioner som ej blir godkända genererar inga poäng.
  • Cigarrspecialisten har rätten att när som helst ändra villkoren för bonussystemet. Ändringen kommer att publiceras på: https://cigarrspecialisten.se/info/cigarrspecialisten-club/ 30 dagar innan ändringen genomförs.
  • Bonussystemet är ingen rättighet utan en funktion för omtanke av våra lojala kunder. Cigarrspecialisten kan när som helst, utan angiven motivering, stänga ner bonussystemet, eller enskilda individer från det, utan att hållas skyldiga till någon form av kompensation.
  • Poängen är giltig i 365 dagar från dagen då de skapades.

Produktrecensioner

  • Cigarrspecialisten förbehåller sig rätten att inte publicera recensioner.
  • Ej godkända recensioner är ej grund för bonuspoäng.
  • Recensioner som ej innehåller text, eller som uppenbart skrivits bara för att få poäng är ej bonusgrundande. Cigarrspecialisten har rätt att göra denna bedömning, om du tycker att en bedömning blivit felaktig så kontakta vår kundtjänst.
  • Cigarrspecialisten förbehåller sig rätten att redigera recensioner innan de publiceras.
  • Alla värdeomdömen kommer att censureras från recensioner.
  • Recensioner måste hålla en god ton och respektabelt språkbruk, annars kommer de ej att godkännas.

Tvist

Vid Tvist går vi alltid på Allmäna reklamationsnämndens linje. Du kan också skapa ett tvisteärende via EUs ODR-plattform.

Personuppgifter

Genom att handla hos Cigarrspecialisten accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Cigarrspecialisten är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Det är viktigt att du läser igenom vår integritetspolicy innan du godkänner ditt köp och därmed dessa köpevillkor (och därmed också vår integritetspolicy). Du hittar vår integritetspolicy här.

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order eller cigarrspecialisten.se. Vi använder aldrig sms för reklam.

Nekat köp

Cigarrspecialisten.se förbehåller sig rätten att neka köp om vi misstänker att varorna kommer hamna hos person under 18-år eller vid misstanke om bedrägeri. Cigarrspecialisten.se kan också neka köp utan att uppge anledning. Anser du dig felaktigt behandlad så kontakta vår kundtjänst, ett samtal brukar lösa de flesta problem.

 

Produkter

Handla

Information