Vanliga Frågor (FAQ)

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får in. Titta gärna här innan du kontaktar kundtjänst så sparar du tid. Alla frågor är uppdelade i olika rubriker. Ett tips är att trycka Ctrl+F för att få upp en sökruta i din webläsare, där kan du sedan söka på nyckelord i din fråga för att snabbare hitta det svar du söker. Denna sida tar endast upp frågor rörande order, betalning, frakt och liknande. Söker du svar på frågor om själva cigarrökningen så hittar du det under vår Kunskapsbank

Order/Leverans

Fråga: Måste man registrera sig för att kunna lägga en beställning?

Svar: Nej, du måste inte registrera dig för att kunna lägga en order. Däremot finns det fördelar med att vara registrerad kund, dels så slipper du att fylla i alla uppgifter varje gång du handlar och dels så får du bra erbjudanden. Vi kommer även koppla på ännu fler smarta och bra funktioner i framtiden. Kort sagt, det lönar sig att registrera sig.

Fråga: Vilka betalningssätt erbjuder ni?

Svar: Idag erbjuder vi betalning via Faktura, Avbetalning och insättning på vårt bankgiro. Genom faktura och delbetalning så får ni hem produkterna innan ni betalat för dem och är ett uppskattat betalsätt bland våra kunder. Insättning på vårt bankgiro (Direktbetalning) kan innebära en dags extra leveranstid. Faktura kostar 19:- medan direktbetalning till bankgiro samt avbetalning är gratis. Passar inget av betalsätten dig så kontakta kundtjänst, vi kan lösa de flesta situationer.

Fråga: Jag vill lägga en ganska stor beställning, kan jag få extra bra pris?

Svar: Visst kan du det! Har du en stor order (+ 10 000 kronor) så kontakta kundtjänst. Vi kan då oftast ge ett bättre pris samt säkra att alla varor finns i lager.

Fråga: Jag vill köpa in cigarrer till min verksamhet, kan jag göra det via er?

Svar: Absolut! Vi kan starta ett Avtalskonto där du får bättre priser och speciallösningar gällande logistiken. Kontakta kundtjänst eller fyll i ansökan via denna länk.

Fråga: Hur lång leveranstid har ni?

Svar: Vi brukar säga att vi har 2-5 vardagar. Vanligtvis skickar vi ordern samma dag men beroende på belastning kan det ibland ta upp till 5 dagar. Behöver du få din order levererad extra snabbt så hör av dig till kundtjänst så kan vi säkert hitta en lösning. Ett tips är att skriva in dina önskemål redan vid beställningen i fältet "Meddelande" längst ned i kassan. Varor som är "beställningsvaror" brukar ta någon dag extra utöver vår normala leveranstid men givetvis försöker vi alltid få iväg även dessa inom 5 vardagar.

Fråga: Vad kostar frakten

Svar: Alla beställningar under 799 kronor kostar 49:- för att, i alla fall till liten del, täcka fraktkostnad, packning och emballering. På order över 799 kronor så står vi får alla dessa kostnader.

Fråga: Vilka extra kostnader läggs på mitt köp?

Svar: De enda extra kostnader som tillkommer (utöver produkternas priser) är frakt om 49:- på beställningar under 799:-. Har du valt att betala med faktura så tillkommer 19:- i fakturaavgift. Handlar du för mer än 799:- och betalar via insättning på vårt bankgiro så finns det alltså inga extra kostnader utöver produkterna.

Fråga: Vad menas med "beställningsvara?

Svar: Vid vissa produkter så står det "Beställningsvara" istället för "Finns i lager". Dessa produkter går att beställa precis som vanligt men har något längre leveranstid då de måste beställas från leverantören. Vi försöker givetvis alltid att skicka beställningsvaror så snabbt som möjligt men var beredd på några dagar extra utöver våra normala leveranstider så slipper du bli besviken. Under juni, juli och augusti är det högtryck hos leverantörerna så då kan det ta ett par veckor extra. Vår ambition är att alla produkter på sidan ska finnas i vårt eget lager i framtiden, tills dess går det alltså utmärkt att lägga order på beställningsvarorna. Anledningen till att vissa artiklar är beställningsvaror är att vi kontinuerligt bygger ut vårt sortiment med lagerförda varor men byggandet tar tid. Vi kan idag tyvärr inte lagerhålla alla cigarrer som finns på marknaden men vårt mål är givetvis att de allra flesta produkterna ska finnas på vårt eget lager. Både för att få snabbare leveranser men också för att lära känna våra produkter bättre vilket vi anser att man gör om man har dem i egna lagret och kan klämma och känna lite på dem.

Fråga: Kan jag komplettera min order?

Svar: Visst kan du göra det! Så länge vi inte skickat ordern så kan du komplettera din innevarande order. Skicka bara ett mail till oss med vad mer som önskas så lägger vi på det på den befintliga ordern. Notera dock att det kan ta någon dag extra att expidera ordern, vi återkommer alltid med en bekräftelse på din komplettering och med eventuell ny ungefärlig leveranstid. Har redan din första order skickats så kan vi dock inte göra något utan du får istället lägga en ny order.

Fråga: Jag har valt att betala med BankGiro, när ska jag göra min inbetalning?

Det bästa är om du gör din inbetalning direkt, på så vis glömmer du inte bort det samt att du får din beställning snabbare i och med att vi inte skickar varorna innan betalningen är oss tillhanda. Vi måste dock se inbetalningen inom fem (5) arbetsdagar, annars tas ordern bort. Du kan dock alltid lägga en ny order. Tänk på att det kan ta en bankdag innan betalningen är oss till handa, det är alltså ingen mening att göra inbetalningen på den femte dagen.

Fråga: Jag har valt att betala med Swish, hur gör jag?

Svar: Vi börjar behandla din order så fort betalningen har kommit oss tillhanda. Du betalar genom att föra över pengarna till vårt Swish-nummer 1234717526, som meddelande anger du det order-ID som du fått.

Om Företaget

Fråga: Vem äger cigarrspecialisten.se?

Svar: Cigarrspecialisten.se ägs av företaget "Iwe Commerce". Ägaren av Iwe Commerce är Daniel Carlsson som ocskå är den person som skapat och driver cigarrspecialisten.se tillsammans med duktiga leverantörer. Du kan läsa mer om Cigarrspecialisten.se under "Om Oss".

Produkter

Handla

Information