AVO har fått sitt namn av dess skapare, Avo Uvezian, en man som gjort en fantastisk resa från sin hemstad Beirut till New York och Dominikanska Republiken. Märket kännetecknas av vacker design och mycket höga krav på de blad som används. Ett sant premiummärke med tydliga anspelningar på den musikaliska upphovsmannen Avo Uvezian. Läs mer om märkets historia i texten under produkterna.
Avo Uvezian föddes 1926 i Beirut, han kom till världen i en riktig musikerfamilj där mamman var sångerska och pappan kompositör. Föga förvånande hamnade även Avo i musikens spår och spelade bland annat i en jazztrio på klubbar i Baghdad. 1947 flyttade Avo till USA där han snart blev permanent bosatt, han fick dra sitt strå till stacken under Koreakriget där han uppmärksammades för sin musikalitet och blev en del av musikkåren vid fronten.
1983 fick Avo en dotter, Karyn, och begav sig till Schweiz för hennes dop. Efter en måltid tog han sin sedvanliga cigarr, i detta fall en kubansk, och irriterade sig på den höga prislappen. Hans kompis brast ut att de skulle göra sina egna cigarrer istället. Avo fick snart smak på denna idé och begav sig till Dominikanska Republiken där han under två år letade runt efter en passande producent. Till sist stötte han på Hendrik Kelner, som då var Davidoffs partner på Dominikanska Republiken, och efter att ha rökt några prover så erbjud Avo att betala 25% mer än vad Hendrik hade begärt. Detta för att säkerställa att de absolut bästa bladen skulle gå till Avos produktion. Avo blev rekommenderad att satsa på mycket fina förpackningar, ett råd han tog till sig och som är något utmärkande för märket än idag.
Första året såldes cigarrerna främst i New York och produktionen uppgick till 120 000 styck. Redan tredje året hade de expanderat och sålde nu 750 000 cigarrer. 1995 köpte Davidoff rättigheterna till distributionen av Avo-cigarrer och sedan dess har märket fortsatt att öka och förgyllt gomsegel runt hela världen.