Aging Room (Dom.Rep.)

Alla Aging Rooms linjer är baserade på konceptet att de köper upp mycket bra och sällsynta tobaksblad som blir tillgängliga av någon anledning, exempelvis en produktion som ska upphöra eller liknande. Detta gör att produktionsvolymerna för Aging Room är mycket begränsade, beroende på hur stor volym av blad de kan köpa in. Detta sätt att jobba gör att Aging Rooms cigarrmästare hela tiden måste vara uppfinningsrika och skapa fler spännande och komplexa blandningar. För mer detaljerad historik om detta fantastiska märke så kan du läsa mer längre ner på denna sida.

Till skillnad från många andra märken så har Aging Room en ganska så enkel historia bakom sig, delvis då det är ett ungt märke. Men med endast en kontinuerlig ägare sedan märkets skapande så får det ändå anses som ganska unikt.

Aging Room görs av företaget Boutique Blends Cigars, som i sin tur startade sin resa i cigarrvärlden på allvar genom att köpa upp Habana Cuba Cigar Company. Det sistnämnda utvecklade dock inte Aging Room som märke utan det gjorde alltså det nuvarande företaget. Habana Cuba Cigarr Company startades 1996 mitt under den stora boomen för cigarrer i USA och dess främsta märke var Oliveros. Företaget såldes alltså sedan till Boutique Blends Cigars 2002.

Boutique Blends Cigars har en stark ledare i delägaren och fronfiguren Rafael Nodal (född 1964 på Kuba). Jämte Rafael så finns också hans fru Alina Cordoves Nodal, även hon född på Kuba och dessutom dotter till en andra generationens cigarrdistributör. Utöver detta par finns även Hank Bischoff som haft affärer ihop med Rafael sedan tidigare då de två tillsammans ägde en webbutik som var återförsäljare till Habana Cuba Cigar Company, företaget som de alltså sedemera köpte upp. Idag tillverkas Aging Room av ett ganska stort antal fabriker, vilket gör det hela lite förvirrande. De cigarrer som finns i Sverige (Aging Room Quattro Nicaragua Maestro) tillverkas av A.J Fernandez i Nicaragua.

Namnet Boutique Blends blev officiellt i februari 2012, detta då man ville börja på ny kula efter att länge satsat på smaksatta cigarrer. Man ville nu gå ifrån de smaksatta cigarrerna då denna nisch var mycket konkurrensutsatt av de stora tobaksbolagen som gjorde maskingjorda produkter med diverse smaker. Med namnbytet började man istället att koncentrera sig på premiumsegmentet med mindre produktionsvolymer och där den fina tobaken, snarare än diverse tillsatser, fick stå för smakerna. Redan 2013 fick Aging Room sin första utmärkelse då deras Quattro F55 Concerto kammade hem 2:a platsen i den välrenommerade tidskriften Cigarr Aficionado.

Produkter

Handla

Information